måndag 14 maj 2012

Företagsklimat i Bollnäs

Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet presenterades den 23 april i år. Det har tydligen Ljusnan funnit mindre läsvärt eftersom man inte har presenterat resultaten för år 2011. Bollnäs hamnar där på plats 228 av 290 kommuner, minus 11 placeringar sedan år 2010.

Svenskt Näringsliv har mätt företagsklimatet i landets kommuner sedan år 1999. Den främsta orsaken till detta är att organisationen ser ett samband mellan kommunernas företagsklimat och hur företagen och därmed jobben och välfärden utvecklas i kommunerna

"Eftersom det finns ett direkt och mycket tydligt samband mellan hur företagen i en kommun uppfattar dialogen med sin kommunledning och hur det går för kommunen i vår ranking, kan man inte nog betona betydelsen av en god lokal dialog”, påpekar Carl Ström i Svenskt Näringsliv i en kommentar till 2011 års undersökning.

Jag är övertygad om att det är i det avseendet man ska söka förklaringen till Bollnäs klena resultat och företagsklimat. Det är den politiska och administrativa kommunledningens ansvar att inpränta i varje cell av kommunen vikten av ett bra bemötande, lyhördhet och hjälpsamhet mot företag som vänder sig till kommunen. Det spelar ingen roll om kommunen, som Bollnäs har, kompetenta, hårt arbetande medarbetare på näringslivskontoret, om företagen överallt i andra kontakter med kommunen möts av tveksamhetet, byråkrati och svagt engagemang.
Man skulle kunna göra en katalogaria med texter från projekt i kommunens två senaste, av fullmäktige antagna, näringslivsprogram som sänkts eller snöpts med starkt inflytande från folkpartiet och med benäget bistånd av Ljusnans ledarsida. Det handlar om Brotorget och byggande av galleria för HM m.fl. och centrumnära camping som fp gick till val på att stoppa, liksom satsning på gröna näringar som bl.a. innefattade byggande av ett företagshotell för slakteri, styckningsanläggning och 2 andra livsmedelsföretag. Satsningen på Nytorp med bl.a. ett centrum för livsmedelsutveckling där regionens kommuner gett Bollnäs mandatet genom att stödja projektet. Där kommunen för övrigt redan hade byggt en hästanläggning för 15 mkr för att bredda och stärka jordbruksutbildningen och kunna bli ett centrum för utvecklad hästnäring.

Om man vill ha ett bra företagsklimat använder man inte den kommunala makten till att jävlas med folk man av en eller annan orsak ogillar. Dåligt företagsklimat sprids som ringar på vattnet med stor hastighet. Svenskt Näringslivs kommunranking är med stor säkerhet en viktig källa till information för företag som söker nya orter för etablering. Och med den kunskapen om Bollnäs lär inte vår kommun bli något förstahandsval. För jobben och välfärden skull bör mätningen av företagsklimatet inte nonchaleras. Ett första mål för Bollnäs borde vara att kravla sig upp till den övre halvan av kommuner i mätningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar